"βαθιά στο χώμα
και βαθιά στο σώμα μου
θα πάω να βρω ποιος είμαι"
"Ο μικρός Ναυτίλος"
Οδ. Ελύτης
 
Το Ελληνικό Κέντρο Focusing προσφέρει ατομικά ή/και ομαδικά προγράμματα εκμάθυνσης της τεχνικής του
Focusing, έτσι όπως αυτή διατυπώθηκε και εξελίχθηκε από τον E. Gendlin.
Η εκπαίδευση στην τεχνική του Focusing περιλαμβάνει την εκμάθυνση των 6 βημάτων, της βιωματικής ακρόασης,
καθώς και της Focusing-στάσης.
Η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης οδηγεί στην απόκτηση του Πιστοποιητικού του Focusing-Συνοδού (Focusing-Guide). Περαιτέρω εκπαίδευση και επιμόρφωση οδηγούν στην απόκτηση των Πιστοποιητικών του Εκπαιδευτή Focusing (Focusing-Trainer) και Επαγγελματία ειδικευμένου στο Focusing (Focusing-oriented-Professional) αντίστοιχα.
Τα Πιστοποιητικά χορηγούνται από το Διεθνές Ινστιτούτο Focusing της Νέας Υόρκης μετά την από προτροπή και συναίνεση του Ελληνικού Κέντρου Focusing.
Το focusing απευθύνεται τόσο σε επαγγελματίες του χώρου της ψυχική υγείας (ψυχολόγους, ψυχιάτρους, κοινωνικούς λειτουργούς, νοσηλευτές,…) και επαγγελματίες λοιπών χώρων (εκπαιδευτικούς, μάνατζερς, καλλιτέχνες,…) ως ψυχοθεραπευτική/συμβουλευτική μέθοδος, όσο και σε ένα ευρύτερο κοινό ως μέθοδος αυτογνωσίας και προσωπικής ανάπτυξης.
Διαβάστε περισσότερα
Αν θέλετε, μπορείτε να πειραματιστείτε λίγο κάνοντας μια μικρή άσκηση εστίασης (Focusing). Πριν προχωρήσετε στις επόμενες σελίδες μας, σας προσκαλούμε να αφιερώσετε λίγα λεπτά στον εαυτό σας, για να παρατηρήσετε εάν μπορείτε να ανιχνεύσετε κάποια σωματικά βιωμένη αίσθηση σε σχέση με το υλικό που έχετε μόλις διαβάσει. Προσπαθήστε να θυμηθείτε οτιδήποτε σας έχει ενδεχομένως αγγίξει, και ίσως αυτό σας διευκολύνει να νιώσετε κάτι στο σώμα σας. Στη συνέχεια, μπορείτε να απευθύνετε τις κατωτέρω ερωτήσεις στον εαυτό σας:
Πρωταρχικής σημασίας για τον εκπαιδευόμενο είναι ο τρόπος/η στάση (attitude) με την οποία διαμορφώνονται και εκφράζονται αυτές οι ερωτήσεις προς τον focuser.
Δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής του οτι η διαδικασία του Focusing βασίζεται στην αιτούμενη «εσωτερική σχέση» (inner relation) του Focuser με αυτό το ακαθόριστο «κάτι»...
Δηλαδή : Ο Οδηγός/Συνοδός προτείνει/προτρέπει τον Focuser να επικοινωνήσει μέ τον «εσωτερικό του χώρο»...
Την «πρότασή»/«αίτησή» του αυτή ο Οδηγός/Συνοδός την υποβάλλει με τον δυνατό διακριτικώτερο τρόπο στον focuser, ούτως ώστε και αυτός με την αντίστοιχη διακριτικότητα ν’ αναφερθεί σ’αυτή την ασαφή, αόριστη «σωματική αίσθηση» που αναζητά ....
Χαλάρωση (αυτή η «άσκηση» δεν είναι μέρος της διαδικασίας εστίασης (focusing), αλλά μία προεισαγωγή σ’ αυτό, μια και γειώνει τον εστιαζόμενο στην σωματική του «γνώση»)
Σιγά – σιγά οδήγησε την προσοχή σου στο σώμα σου… Σ’ αυτό που ονομάζουμε άκρα.... τα χέρια σου.... τα πόδια σου...
Μετέφερε τώρα - σιγά σιγά - την προσοχή.... στα πέλματα των ποδιών.. Νοιώσε το έδαφος.. και σιγά σιγά προχώρησε στις γάμπες σου
Συνειδητοποίησε τι συμβαίνει εκεί..
Στη συνέχεια, αν θέλεις, μπορείς να μεταφέρεις την προσοχή σου στο χώρο που κάθεσαι... Ισως αισθάνεσαι τη βάση της καρέκλας...
Ολη την περιοχή κάτω στην καρέκλα… τον χώρο που ακουμπά η πλάτη σου... Ολη την περιοχή που βρίσκεται πίσω σου..
Και στη συνέχεια μπορείς να στρέψεις την προσοχή σου στα χέρια σου, στο τι αγγίζουν, πώς τα αισθάνεσαι...
Ισως μπορείς να ερωτήσεις τον εαυτό σου πώς αισθάνεται τώρα..
Και, ενδεχομένως, μπορείς να προσπαθήσεις ν’ απαλλαγείς από όλες τις σκέψεις που έρχονται τώρα στο μυαλό σου και να τις αποβάλλεις με όποιον τρόπο εσύ θα ήθελες...
Είναι δυνατό άραγε να το κάνεις με κάποιο τρόπο;
Και τώρα θά ήθελα να σε παρακαλέσω να φέρεις την προσοχή σου στο χώρο της αναπνοής, ξεκινώντας από τον φάρυγγα και προχωρόντας βαθμιαία στο στέρνο, στο στομάχι, στον χώρο της κοιλιάς...
Παρατήρησε πώς νοιώθεις εκεί τώρα... Μπορείς να πείς εκεί ένα φιλικό γειά;
----------Ο Συνοδός, μετά από κάθε πρόταση, περιμένει... δίδοντας έτσι τον χρόνο στον εστιαζόμενο ν’ ακολουθήσει τις «οδηγίες»... Αφήνει την αίσθηση της παρουσίας του «εστιαζόμενου» να τον «καθοδηγήσει» στο πόσο θα περιμένει...
«Τί υπάρχει σ’ αυτό το πρόβλημα που με κάνει να νιώθω τόσο....;» Αν «κολλήσετε», διατυπώστε ερωτήσεις, όπως: Ποιο είναι το χειρότερο στοιχείο αυτού του συναισθήματος; Τι το κακό έχει αυτό; Τι χρειάζεται; Τι θα ήταν καλό να συμβεί; Μην βιαστείτε ν’ απαντήσετε. Περιμένετε μέχρι να κινηθεί το ίδιο το συναίσθημα και δώσει εκείνο την απάντηση που αναζητάτε. Πώς θα ένιωθε (το κάτι), αν ήταν όλα καλά; Αφήστε το σώμα ν’ απαντήσει: Τι είναι αυτό που το εμποδίζει;
Καλωδεχθείτε ο,τι έλθει. Νιώστε ικανοποιημένοι που σας μίλησε. Δεν είναι παρά ένα αρχικό βήμα, όχι το τελευταίο. Τώρα που ξέρετε πού βρίσκεται, μπορείτε να το αφήσετε και να επανέλθετε σ’ αυτό αργότερα. Προστατέψτε το από τις επικριτικές φωνές που παρεμβάλλονται. Θα ήθελε το σώμα σας άλλον ένα κύκλο διαδικασίας εστίασης; Η μήπως αυτό ειναι ένα καλό σημείο για να σταματήσετε;
Σαφή διευκρίνιση του χρόνου:
Ο Συνοδός υπενθυμίζει την χρονική οριοθέτηση. Ο Εστιαζόμενος πάντως ολοκληρώνει με τον δικό του ρυθμό, λαμβάνοντας όμως υπ’ όψη του τα τεθέντα χρονικά όρια.Εναλλαγή:
Το «συμβόλαιο» ορίζει την εναλλαγή των ρόλων. Χρειάζεται ισορροπία ανάμεσα στην προσφορά και στην αποδοχή.Ευθύνη της Διαδικασίας:
Ο Συνοδός ακολουθεί τα βήματα του Εστιαζόμενου. Εκείνος (Εστιαζόμενος) πάντως μπορεί να μην ακολουθήσει πιστά τα βήματα της διαδικασίας, αλλά ν’ ακολουθεί πιστά τή felt sense του.Ανάγκες/Επιθυμίες του Εστιαζόμενου απευθυνόμενες στον Συνοδό:
Ο Εστιαζόμενος οφείλει να εξετάζει πάντα τι χρειάζεται από τον Συνοδό και να το εκφράζει. Δεν χρειάζεται ν’ ακολουθεί τις οδηγίες. Το σημαντικό είναι η felt sense του και οι ανάγκες της.Ο Συνοδός:
Προσπαθεί να είναι και αυτός σε μία διαδικασία focusing (να είναι σ’ επαφή και εκείνος με την felt sense του)-Ρωτάει, αν κάτι δεν είναι ξεκάθαρο...
-Διατυπώνει τις οδηγίες με πλάγιο, ερωτηματικό τρόπο (η διατυπωμένη ερώτησή του μπορεί ν’ αρχίζει μέ: «σου ταιριάζει αυτό.......;»)
-Προσπαθεί πάντα να παρακολουθεί τις «ανάγκες» της felt sense και δεν λαμβάνει υπ’ όψη του μόνο αυτό που θέλει ο Εστιαζόμενος.
Παράδειγμα : Εστιαζόμενος : Δεν θέλω να κλάψω τώρα..
Συνοδός : Θάθελες να πείς σ’ αυτό το σημείο του σώματος σου: «Δεν χρειάζεται τώρα να κλάψεις, δεν το θέλω αυτό..»
-Μπορεί, μετά την συνεδρία – στη συζήτηση – να εκφράσει τα συναισθήματα που είχε κατά την διάρκεια της διαδικασίας.
 
"Ότι ξεχνούν οι άνθρωποι,
τα κύτταρα το θυμούνται.
Το σώμα, αυτός ο ελέφαντας"
Middlesex, G. Ευγενίδης